Vrijwilligersbeleid

HAAGSE HOUT IS VAN, VOOR EN MET ELKAAR!

De voetbalvereniging “v.v. Haagse Hout” is een laagdrempelige vereniging in het stadsdeel Haagse Hout ( Mariahoeve / Bezuidenhout / Marlot). Een vereniging met leden die al lang lid zijn van de vereniging (vaak via eerdere generaties) met een grote verscheidenheid aan nationaliteiten. De vereniging kenmerkt zich als een plek met een prettige sfeer met een groot gevoel van onderlinge verbondenheid. Een plek waar je graag verblijft als lid, supporter of gewoon uit de wijk of verdere omgeving.

Betrokkenheid bij en je verantwoordelijk voelen voor het reilen en zeilen van je vereniging moet de kerngedachte zijn van het lidmaatschap van jezelf of van je kind. Vele handen maken licht werk en houdt het aantrekkelijk om iets voor jouw vereniging te doen. En vrijwilligerswerk is leuk omdat je actief betrokken bent, bredere sociale contacten opdoet en erkenning krijgt.

Er zijn al veel leden die vrijwilligerswerk doen, maar er zijn nog te veel leden die niets doen! Vrijwilligers heb je nooit teveel, iedere bijdrage hoe klein ook helpt en wordt op prijs gesteld. Echter steeds vaker constateren we het tekort aan vrijwilligers met als gevolg dat het werk teveel op dezelfde schouders rust.
En dat willen we graag veranderen met als doel het werven, maar ook het behouden van vrijwilligers!

Vanuit dit besef en de kerngedachte van de vereniging “van, voor en met elkaar” wordt het voeren van een vorm van vrijwilligersbeleid noodzakelijk.

Wat willen we bereiken?
Willen we de continuïteit van de vereniging waarborgen dan moeten er meer mensen actief worden als vrijwilliger. Het alternatief is het aantrekken van betaalde professionele krachten, echter dit zijn weerslag vinden in verhoging van de contributie en kantineprijzen, welke het bestuur als ongewenst acht.

Tenslotte willen we het voetballen bij onze vereniging zoveel mogelijk voor iedereen bereikbaar maken. Door de groei welke wij als vereniging nog steeds doormaken, het gegeven dat mensen steeds minder tijd hebben en het niet willen aanstellen van betaalde krachten zijn wij binnen onze vereniging echter dan ook genoodzaakt het invoeren van vrijwilligersbeleid.

Hoe gaan we het doen?
De essentie van het vrijwilligersbeleid is dat van spelende leden (en bij jeugdleden hun ouders/verzorgers) moreel verwacht mag worden dat ze een steentje bijdragen aan het functioneren van de vereniging. Hoewel gemeengoed bij veel sportverenigingen is het vrijwilligerswerk bij v.v. Haagse Hout nu nog niet verplicht gesteld. En dat willen we graag zo houden.

Uitgangspunt is dat we gaan toewerken naar het gegeven dat ieder spelend lid dan wel de ouder(s)/ verzorger(s) van onze jeugdleden (van Onder-19 tot Onder-8) tenminste een vrijwilligerstaak vervult. Dat kan een meer structurele taak zijn (barmedewerker, commissie- of bestuurslid of chauffeur bij uitwedstrijden van een jeugdteam) of een meer ad hoc taak zoals schoonmaken van de kleedkamers, schilder- of repareerklusje, het organiseren van een uitje of jeugdbingo, et cetera. Jeugdleden kunnen in plaats van hun ouder(s)/verzorger(s) een vrijwilligerstaak vervullen bijvoorbeeld als junioren-scheidsrechters. Uitzondering hierop is een kantinedienst waarbij alcohol wordt geschonken want hier geldt een minimum leeftijd van 18 jaar.

De regels!
Voor de uitvoering en invulling van het vrijwilligerswerk is het zaak regels te hanteren over de wijze waarop het vrijwilligerswerk vorm krijgt in de vereniging.

1. Leden tonen zelf initiatief in het aangeven van een voorkeur voor het vervullen van vrijwilligerstaak of klus. Is je voorkeur niet meer beschikbaar dan zoeken we samen naar een passend alternatief.
2. Leden kunnen voor het vervullen van een vrijwilligerstaak of klus actief benaderd worden door een bestuurs-/kaderlid. Van de leden verwachten we hierbij een meewerkende houding. Is het een niet passende taak of klus dan zoeken we samen naar een passend alternatief.
3. Is je vrijwilligerstaak eenmaal ingepland dan kan je dit niet zo maar afzeggen of wegblijven, maar regelt zoveel mogelijk zelf de vervanging. Als dit door onverwachte omstandigheden niet mogelijk is dan wel even contact opnemen met de vereniging.

DownloadIcon.pngDownload hier het vrijwilligersbeleid