Vertrouwenspersoon

De voetbalvereniging “v.v. Haagse Hout” is een laagdrempelige vereniging in de wijk Haagse Hout. Een vereniging met leden die al lang lid zijn van de vereniging (vaak via eerdere generaties) en met een grote verscheidenheid aan nationaliteiten.

De vereniging kenmerkt zich als een plek met een prettige sfeer met een groot gevoel van onderlinge verbondenheid. Een plek waar je graag verblijft als lid, supporter of gewoon uit de wijk of verdere omgeving.

Om een veilige omgeving te creëren voor haar leden en bezoekers doen we als bestuur er alles aan om het ongewenst gedrag, zoals pesten, agressie, discriminatie, seksuele intimidatie en andere ongewenste omgangsvormen zoveel mogelijk te voorkomen.

Ongewenst gedrag komt overal voor en kan ook binnen onze vereniging plaatsvinden. Mocht dit – helaas – binnen onze vereniging toch het geval zijn, dan willen we er zijn om de betrokkene op te vangen en te ondersteunen. Reden voor het bestuur om een vertrouwenspersoon aan te wijzen voor de vereniging.

De vertrouwenspersoon is het eerste aanspreekpunt voor leden, ouders, vrijwilligers en bezoekers die te maken heeft gekregen met ongewenst gedrag van leden van de vereniging dan wel van personen die in nauwe relatie staan tot de vereniging mits dit gedrag zich in de context van de vereniging heeft afgespeeld.

De vertrouwenspersoon heeft voorts de volgende taken:

• is voor leden, ouders, vrijwilligers en bezoekers aanspreekbaar voor problemen die te maken hebben met ongewenst gedrag;
  • luistert naar de klacht, het probleem of de zorg en verzorgt de eerste opvang;
  • gaat na of bemiddeling wenselijk/noodzakelijk is en bepaald in samenspraak met de betrokkene de te ondernemen stappen;
  • in geval van een melding van een jeugdlid de ouder(s) hiervan in kennis te stellen om in samenspraak na te gaan of bemiddeling wenselijk/noodzakelijk is en de te ondernemen stappen;
  • behandelt de melding in strikt vertrouwelijke sfeer en zorgt er voor dat de vertrouwelijkheid is gegarandeerd (geheimhoudingsplicht);
  • houdt van alle meldingen een eenvoudige rapportage bij;
  • kan het bestuur in kennis stellen van het feit dat er melding is gemaakt van ongewenst gedrag, maar brengt alleen met toestemming van de betrokkene inhoudelijk rapport uit bij het bestuur van de gemelde kwestie;
  • adviseert het bestuur gevraagd en ongevraagd in zijn algemeenheid over zaken betreffende ongewenst gedrag en over de wijze waarop dit is te voorkomen. Onder ongewenst gedag wordt in ieder geval verstaan:
    • treiteren en pestgedrag,
    • (seksuele) intimidatie,
    • agressie zoals verbaal of lichamelijk geweld, en
    • discriminatie

Wordt in eerste instantie een ander vertrouwd lid van de vereniging benaderd, dan kan op verzoek van de betrokkene de vertrouwenspersoon worden ingeschakeld of betrokkene worden doorverwezen naar de mogelijkheid de vertrouwenspersoon in te schakelen.

Alleen met toestemming van de betrokkene (in voorkomend geval de ouder(s)) kan de vertrouwenspersoon:

• derden binnen de vereniging (bijv. bestuursleden) in kennis stellen van de inhoud van de melding
  • bestuursleden of andere derden direct of in een later stadium aan het gesprek tussen de betrokkene en de vertrouwenspersoon laten deelnemen.

De vertrouwenspersoon die is benoemd, heeft een onafhankelijke rol mag niet worden geschorst of geroyeerd als gevolg van een actie die vanuit de functie van de vertrouwenspersoon is ingezet.

De vertrouwenspersoon heeft de mogelijkheid in overleg met de vereniging en op kosten van de vereniging extern advies c.q. derden in te schakelen indien hij dit in een hem voorgelegde melding nodig acht.

Vertrouwenspersoon v.v. Haagse Hout

Simone Oosterveen